Infografika gyorstalpaló – 3d síkban, izometrikus ábrák készítése
András 2006-óta a Népszabadság infografikusa. Előtte a Magyar Hírlapnál gyártotta a hírgrafikákat. Volt pár jó év, amikor együtt dolgozhattunk. Ezen felbuzdulva pár napja megkértem, ossza meg a szakma iránt érdeklődőkkel, hogyan készült a jóval lentebb látható CET-es (vagy ma már Bálnás) grafikája. A kérést túlteljesítve kaptunk egy általános összefoglalót jó sok példával az izometrikus megjelenítés technikájáról.Érdekes, hogy olyan grafikus népszerűsíti az izometrikus ábrákat, aki elég jó viszonyban van 3d-s modellező programokkal. Fogadjátok szeretettel!
Régebben, mielőtt még a 3d-s képalkotási technológia betört volna az infografikák világába, létezett egy technika amivel látványos 3d-s hatású ábrákat lehetett rajzolni bármilyen 2d-s grafikus programban.
Kezdetben ezt a módszer a műszaki ábrák készítésekor használták amikor egy térbeli tárgy képét, például egy alkatrészt két dimenzióban, egy síkra vetítve akartak ábrázolni. Az eljárás lényege az lerajzolni kívánt tárgyat, épületet, stb. ún. 3/4-es nézetben vagy ha így jobban tetszik madártávlatból mutatjuk be, de úgy, hogy a perspektívikus nézettel ellentétben nincs rövidülés, tehát az azonos méretű tárgyakat tőlünk távoli és hozzánk közel lévő helyen is ugyanolyan méretűnek látjuk. Ez néha kifejezetten hasznos tulajdonság egy infografika készítésénél hiszen ha például egy atomerőmű működését szeretnénk bemutatni, nem segítene a megértésben ha a hozzánk közel lévő reaktornak minden részletét látjuk de a távolabb eső turbinát és generátor részletei a kisebb méretük miatt már alig kivehetőek.
Szerintem ez az eljárás az infografikáknál olyan jól bevált , hogy még a valós 3d-s programok elterjedésének ellenére sem vesztette el létjogosultságát. Ezt jelzi az is, hogy a mai napig rengeteg helyen találkozni vele a magyar és külföldi sajtóban egyaránt.
Előnyei
Rendkívül egyszerű formák (négyszögek, körök, ellipszisek) felhasználásával, nagyon gyorsan látványos és letisztult átlátható grafikát készíthetünk. Nem kell bajlódni 3d-s modellezőprogramok kezelésének tanulásával ami egy elég rögös út (nekem elhihetitek). Aki egy kicsit ért egy vektorgrafikus programhoz pl. Adobe Illustrator az már könnyen elboldogul.
Íme egy kis segítség az induláshoz:
Ez a technika ad egy olyan egyedi, rajzos, mókás hangulatot a grafikánknak amit más eljárással nehéz lenne elérni. Rendkívül széleskörűen felhasználható módszer, ábrázolhatunk vele földfelszín alatti vulkáni tevékenységet, bányát a hegy belsejében, tenger alatti kutatásokat, emberi szövetek metszetét, épületek belsejét, városrészek látképét stb.
Néhány grafika amelyeket ezzel a módszerrel készítettem:
Végül a grafika, ami miatt az írás született és amiről gyakorlatilag nem esik szó benne 🙂
Külön érdekesség, hogy az épülethez nem nagyon állt rendelkezésre használható forrás. Innen-onnan összeszedett fényképek, ábrák szolgáltak referenciaként.